Drie trends in agv's

1 december 2017 

Tijdens een bijeenkomst van Holland Robotics bij de Tesla-fabriek in Tilburg maakte specialist Jaap van der Werff een korte analyse van de markt voor automated guided vehicles (agv’s).

Autonome robots

‘Vroeger – en zo heel lang geleden is dat nog niet – had je agv’s die stomweg een draad in de vloer volgden. Die systemen waren heel handig en namen in de jaren tachtig en negentig een hoge vlucht’, vertelt Jaap van der Werff, voormalig ceo van Frog en tegenwoordig zelfstandig adviseur. ‘De technische ontwikkelingen gingen verder en focusten zich onder meer op de vraag of die agv’s niet wat flexibeler konden worden. Dat lukte door de agv’s een kaart in hun eigen geheugen mee te geven. Zo konden ze zelf bepalen welke route ze het best konden nemen. Plaatsbepaling onderweg gebeurde veelal met een laser en reflectoren, of via magneten in de grond.’

Vanderlande gebruikt op vliegveld Lelystad agv’s in plaats van zijn gebruikelijke bagagebanden en sorteeroplossingen.

‘Inmiddels zijn agv’s compleet autonome voertuigen geworden. Ze kunnen zelf bepalen waar ze zich bevinden, door met een laserscanner de omgeving in beeld te brengen. Op basis daarvan stellen ze zelf een kaart samen. De agv slaat die informatie op en kan als hij later terugkomt, makkelijker navigeren. De ouderwetse agv’s zijn veranderd in autonome, mobiele robots waarop steeds meer andere robots worden geïntegreerd voor de handling van producten.’

Groter speelveld

‘De tweede trend is dat het aantal markten waarin agv’s worden toegepast exponentieel groeit. Al sinds jaar en dag is de automotivemarkt de grootgebruiker. Vanaf eind jaren tachtig rijden er duizenden agv’s rond in autofabrieken’, aldus Van der Werff. ‘Maar nu zie je ze ook bij bijvoorbeeld de orderpicking in heel veel distributiecentra achter webwinkels. Agv’s brengen een rek met producten naar de orderpicker en zetten hem daarna weer terug. Ook de interne logistiek in het ziekenhuis is een mooie toepassing. Daar verzorgen agv’s de distributie van onder meer het eten en het linnengoed. Al een paar jaar groeit de agv-markt tussen de vijftien en twintig procent. En de verwachting is dat die groei nog wel een jaar of tien doorgaat. Het is booming.’

Meer spelers

‘Die groeiende markt zorgt ervoor dat er steeds meer spelers bij komen. Die kun je indelen in twee categorieën. Aan de ene kant heb je de universiteiten en startups die dit soort voertuigen zelf ontwikkelen. Veelal kun je de software voor agv’s eenvoudig van het internet downloaden. En ook de sensoren zijn overal redelijk goedkoop te verkrijgen.’

‘Aan de andere kant heb je de leveranciers van de bestaande voertuigen in de logistiek, zoals vorkheftrucks. Die bedrijven hebben natuurlijk in de gaten dat hun product binnenkort overbodig gaat worden. Ze zijn bezig hun technologische kennis op te schroeven, bijvoorbeeld via overnames. Zo zijn heftruckfabrikant Still en de Vlaamse agv-ontwikkelaar Egemin sinds een paar jaar zusterondernemingen onder de vlag van het Duitse Kion. Je kunt er bijna van uitgaan dat de vorkheftrucks over vijf tot tien jaar allemaal weggeautomatiseerd zijn.’

‘De zwaardere competitie geeft veel prijsdruk. Geen enkele agv-bouwer is in staat om voor dezelfde prijs agv’s te leveren als bijvoorbeeld Still die capaciteit heeft om er duizenden per jaar te maken tegen een mooie kostprijs’, stelt Van der Werff. ‘Maar het gaat om meer dan alleen de agv’s. Ze hebben namelijk nog altijd een gestructureerde omgeving nodig om efficiënt te kunnen werken. Het heeft geen zin om een agv gewoon zijn gang te laten gaan, zonder hem bijvoorbeeld voorkeursroutes mee te geven. Je moet van tevoren nadenken over zaken zoals interacties met deuren en batterijladers. Als je dat optimaal wilt inrichten, moet je het hele systeem overzien. Agv’s zijn daar slechts een onderdeel van. Dat is waar de echte agv-specialisten nog een voorsprong hebben. Zij weten wat het betekent om een compleet systeem te leveren, dat het gaat om verkeersregeling, om interfaces met klantensystemen, om focus op gebruikersgemak. Het onderscheidend vermogen zit in de link met bedrijfssoftware. Je moet ook rekening houden met iot, big data, remote support, noem maar op. Als je dat allemaal voor elkaar hebt, ben je spekkoper.’

Wilt u het volledige artikel lezen?

AGENDA

Topbanen
Koninklijke Auping

Sr. Maintenance Engineer

Koninklijke Auping

Deventer

Techwatch

Techwatch | bv | Novio Tech Campus | Transistorweg 7-H | 6534 AT Nijmegen
T. +31 (0)24 - 350 3532 | info@techwatch.nl

Copyright ©  2018 Mechatronica&Machinebouw - All Rights Reserved

×