Mazda claimt doorbraak in verbrandingsmotor

10 augustus 2017 

Automaker Mazda claimt een heilige graal in interne-verbrandingsmotoren te hebben bereikt: een commercieel haalbare hcci-motor, een ontwerp dat de gunstige eigenschappen van benzine- en dieselmotoren combineert. Automakers werken hier al decennia aan. Het Japanse bedrijf zegt dat de nieuwe motor twintig tot dertig procent zuiniger is dan zijn huidige modellen. In 2019 verschijnt hij op de markt.

Het grote verschil tussen benzine- en dieselmotoren heeft te maken met de vermenging van brandstof en lucht in de cilinders. In een dieselmotor wordt de brandstof op het allerlaatste moment, vlak voor de ontbranding, in de cilinder geïnjecteerd. De zuiger heeft de lucht dan maximaal gecomprimeerd, de temperatuur is daardoor sterk opgelopen, en de brandstof ontbrandt vanzelf.

In een benzinemotor worden brandstof en zuurstof echter al aan het begin van de cyclus samen in de cilinder gebracht. Daardoor mengen ze veel beter, maar kan er niet meer vertrouwd worden op spontane ontbranding. Het moment daarvan is namelijk te onvoorspelbaar. In een benzinemotor loopt de temperatuur dan ook niet zo ver op dat er spontane ontbranding plaats kan vinden, maar wordt een goed getimede bougievonk gebruikt.

De hcci (homogeneous charge compression ignition) combineert de twee: net als als in een dieselmotor wordt spontane ontbranding gebruikt, maar net als een benzinemotor gebeurt dat met een optimaal gasmengsel. Dat kan door het proces voortdurend te meten en bij te sturen zodat het mengsel precies op het juiste moment ontbrandt. Mazda heeft geen details vrijgegeven, maar te denken valt aan de begintemperatuur van de gassen of de verhouding tussen lucht en brandstof. Wel zegt Mazda dat het een hybride aanpak gebruikt, waarbij onder ongunstige omstandigheden, bijvoorbeeld aan het begin van een rit, gewoon bougies worden ingezet.

De hcci heeft als voordeel dat een mengsel gebruikt kan worden met een hoge verhouding tussen lucht en brandstof, net als een bij een dieselmotor. Dat resulteert in een hoge efficiëntie. De verbranding is echter completer door de betere menging, waardoor er veel minder van de schadelijke bijproducten ontstaan die dieselmotoren plagen, zoals roet. Gek genoeg rept Mazda met geen woord over de uitstoot van stikstofoxiden, die in principe ook geen probleem opleveren. In het licht van het Duitse emissieschandaal zou dat een belangrijk punt zijn om te benadrukken.

Overigens is ook Mazda bezig met de trend naar elektrisch rijden. De automaker gaat hier vanaf 2019 mee aan de slag. Maar het denkt dat de verbrandingsmotor de komende jaren nog de hoofdrol zal spelen, en blijft daarom de komende tijd schaven aan de efficiëntie ervan.

Wilt u het volledige artikel lezen?

AGENDA

Events

Bits&Chips Smart Systems

2 november

Eindhoven

Precisiebeurs

15 november - 16 november

Veldhoven

Trainingen

Advanced motion control

6 oktober - 10 oktober

Eindhoven

Topbanen
The Kraft Heinz Company

Senior Packaging Developer

The Kraft Heinz Company

Zeist

ESI Energy Sciences (Europe)

Installation Service Engineer

ESI Energy Sciences (Europe)

Utrecht

NTS-Group

Senior Manager Projects

NTS-Group

Eindhoven

Techwatch

Techwatch | bv | Novio Tech Campus | Transistorweg 7-H | 6534 AT Nijmegen
T. +31 (0)24 - 350 3532 | info@techwatch.nl

Copyright ©  2017 Mechatronica&Machinebouw - All Rights Reserved

×