Op de bok in de Achterhoek

7 juli 2017 

Na een paar inwerkmaanden is hij sinds april algemeen directeur van Bronkhorst High-Tech. Voor Henk Tappel, ex-directeur van Frencken Europe, is het een droom die uitkomt. Eindelijk werkt hij in zijn geliefde Achterhoek. Grote veranderingen zal zijn aantreden niet teweegbrengen bij het Ruurlose bedrijf. Maar ‘de eerste zaadjes zijn geplant’ op weg naar groei.

Een langgekoesterde wens, zo karakteriseert Henk Tappel zijn overgang van Eindhoven naar de Achterhoek. Eind vorig jaar maakte de geboren Assenaar de overstap van Frencken naar Bronkhorst High-Tech in Ruurlo. Hij haast zich te zeggen dat hij Frencken nog altijd een schitterend bedrijf vindt. ‘Ik heb er tien jaar met hart en ziel gewerkt.’

‘Bronkhorst is een familiebedrijf. Dat is heel anders dan een beursgenoteerde onderneming zoals Frencken’, aldus Henk Tappel.

De omslag kwam eind 2014 met het overlijden van president Gooi Soon Hock van Frencken Group. ‘Hij stond aan de wieg van wat later Frencken zou worden en had door zijn aandelenpakket veel invloed op de board en de aandeelhoudersvergadering. Dat was voor mij makkelijk zaken doen omdat mister Gooi onze business begreep’, vertelt Tappel. Toen Gooi overleed, raakte Tappel zijn sparringpartner kwijt. ‘Er werd ineens minder naar de grote lijn gekeken, maar veel meer aandacht besteed aan relatief onbelangrijke details en allerlei kpi’s. Ondernemen moet natuurlijk altijd met een plan, maar het voelde voor mij als een achteruitgang.’ Het zette Tappel aan het denken.

Een tweede overweging was dat Tappel zich altijd aangetrokken heeft gevoeld tot eigen producten. ‘Die was ik gewend bij Philips/Fei, en bij Frencken bewogen we al in die richting, maar ook daar nam het gemak af. Dat vond ik erg jammer omdat eigen producten juist goed bij mij passen. Als toeleverancier moet je je klanten volgen, terwijl je als producteigenaar zelf op de bok zit en je dus veel meer kunt sturen.’ Ook dat begon te knagen bij Tappel.

Geen files

In de wandelgangen hoorde Tappel dat het Achterhoekse bedrijf op zoek was naar een opvolger voor directeur Ben Brussen. ‘Ik ken Wybren Jouwsma, een van de oprichters, al jaren vanuit Point-One en vanuit het Solaytec-project, waar Bronkhorst en Frencken samen aan meededen. Ik heb dus een afspraak gemaakt’, vertelt Tappel. ‘Ik had de producten van Bronkhorst weleens gezien, maar vroeg me wel af of dat nou zo’n mechatronisch hoogstandje was als ik gewend ben bij elektronenmicroscopen, de Rema van ASML of Frenckens patiëntentafel. Toen Wybren me rondleidde, kwam ik er tot mijn verrassing achter dat het toch een complex product is, met veel mechanica, wat mijn eigen stiel is. Bronkhorst heeft bijzondere uitdagingen en bijzondere klanten, en ontwikkelt een product dat ertoe doet. Toen heb ik me laten ontvallen dat ik wellicht openstond voor een overstap.’

Bronkhorst zocht eigenlijk een directeur die al alles wist van flowtechnologie. Die specs konden ze in Ruurlo echter niet ingevuld krijgen. ‘Ik heb inmiddels ruim dertig jaar ervaring in de hightech en veel bagage van grote bedrijven. Ik heb ook bij veel klanten van Frencken in de keuken kunnen kijken.’ Bronkhorst gaf Tappel een half jaar de tijd om zijn flowkennis bij te spijkeren en om de producten, de markt en de applicaties goed te leren kennen. ‘Ik was de duurste trainee die ze ooit hebben gehad’, lacht Tappel. ‘Maar ik heb het met goed gevolg afgerond.’

Het Ruurlose bedrijf profileert zich steeds nadrukkelijker als specialist in low flow handling.

De laatste maanden is Tappel veel op pad geweest om alle kantoren te bezoeken en de markt nog beter te leren kennen. Bronkhorst heeft in flink wat landen een eigen verkoopkantoor, soms aangevuld met servicecapaciteit. Verder heeft het in negentig landen een vertegenwoordiger. ‘Bronkhorst is een familiebedrijf. Dat is heel anders dan een beursgenoteerde onderneming zoals Frencken. Die cultuur zit diep in de organisatie geworteld en moet je bewaken. Dat begint ermee dat de aandeelhouders goed zorgen voor de medewerkers. Daardoor zorgen de medewerkers goed voor de klanten. En blije klanten zijn weer fijn voor de aandeelhouders’, legt Tappel uit. ‘Er is een verschil tussen de Angelsaksische en de Rijnlandse kijk op de zaak. Hier wordt niet op basis van cijfers een afdeling gesloten, maar kijken we naar de continuïteit in de onderneming. Wat is daarvoor nodig? De mensen. Het is een cliché, maar zonder mensen ben je nergens. Als je als werkgever laat zien dat je ze waardeert, ze interessant werk en goede perspectieven biedt, en ze adequaat beloont, creëer je loyaliteit.’

Dat is nodig, want in de Achterhoek liggen de engineers niet voor het oprapen. ‘Het aantal techneuten dat in deze regio wordt gekweekt, is niet zo hoog’, weet Tappel. ‘En die hebben we bijna allemaal nodig. In Eindhoven zitten weliswaar meer techneuten, maar is de concurrentie ook veel groter. Hier moet je verder weg zoeken of mensen vinden die – net als ik – bereid zijn om te verhuizen. Het voordeel is dat je in de Achterhoek geen files hebt. Daardoor zijn de afstanden naar Almelo, Doetinchem, Zutphen en Arnhem prima te behappen.’ Hoewel de werving aardig loopt, blijft het een aandachtspunt voor Bronkhorst. Groei is namelijk de ambitie voor het bedrijf dat inmiddels ruim vierhonderd mensen in dienst heeft (van wie ongeveer driehonderdtwintig in Ruurlo).

Blue ocean

De laatste jaren heeft Bronkhorst zijn strategie enigszins aangepast. Het wil niet alleen maar flowmeters en -controllers verkopen, maar profileert zich steeds meer als specialist in low flow handling. ‘Dat is meer dan flow, waarbij het gaat om het nauwkeurig meten van gas- en vloeistofstromen’, legt Tappel uit. ‘Het gaat dan niet alleen om debietmetingen, maar we kijken ook naar viscositeit, warmtecapaciteit, dichtheid en zelfs samenstelling. Met onze systemen kun je het soortelijk gewicht bepalen. Daarmee kun je de verhouding tussen twee gassen berekenen. Alles wordt smart zodat je steeds meer informatie uit je proces kunt ontlokken. Dat stijgt uit boven de klassieke verkoop van componenten.’

Tappel: ‘We mikken op de blue ocean waar we onszelf kunnen onderscheiden’

Bronkhorst Solutions is daarmee de nieuwe groeipoot van het Achterhoekse bedrijf. Tappel: ‘Wat heeft de klant voor probleem? Hij kan hier komen met een simpele vraag voor een flowmeter met bepaalde specs. Maar hij kan ook aankloppen met de uitdaging dat hij iets wil mixen of doseren. Je komt het overal tegen, in de productie van snoep, ijs, schuim voor in een dashboard, noem maar op. Overal is een flowmeter nodig of zie je een fluidics-probleem. Als het zeer nauwkeurig moet en het over zeer kleine hoeveelheden gaat, moet je bij Bronkhorst zijn. Daar liggen de spannende zaken. We mikken op die blue ocean waar je jezelf kunt onderscheiden, niet op de red ocean waar je elkaar louter op prijs beconcurreert.’

Eerste zaadjes

Wat zijn Tappels plannen met Bronkhorst? ‘Een belangrijk criterium hier is dat we willen rennen op elke bal’, antwoordt de nieuwe directeur. ‘Als een klant met een nieuwe vraag komt, duiken we erop. De innovatieve oplossingen die daaruit voortkomen, proberen we daarna ook aan anderen te verkopen. Die mentaliteit hoop ik hoog te kunnen houden. Klanten moeten met een probleem gelijk ons bellen omdat ze hebben ervaren dat wij altijd met een oplossing komen.’

Wil hij zijn eigen stempel drukken? ‘Never change a winning team. Ik breng ervaring mee van grotere bedrijven dan Bronkhorst. Als we willen groeien, is een deel van die ervaring heel welkom. Frencken Europe is van dezelfde ordegrootte als Bronkhorst, maar het was wel onderdeel van een veel grotere organisatie. Daarvoor zat ik bij Philips en Fei, die nog veel groter waren. Als je bij een bedrijf als Philips binnenkomt, is alles geregeld, overal zijn processen voor. Bronkhorst is klein begonnen en heeft zich alles eigen moeten maken. Soms doe je dan dingen die met wat ervaring anders zouden zijn ingestoken. Zo heb ik al wel een paar dingen in de organisatie gezien die ik graag zou aanpassen. De eerste zaadjes zijn al geplant’, aldus Tappel, die niet in detail wil treden.

‘Gelukkig is het in Nederland zo dat je makkelijk met andere bedrijven kunt praten, over erp, over beloningsstructuren, et cetera. Ook met concurrenten of in verenigingen zoals Brainport Industries of Nevat. De Achterhoek heeft dan wel een aparte status. Het barst hier van de kleine bedrijfjes. Je hebt niet te maken met een paar dominante spelers zoals in Eindhoven, of rond Enschede en Hengelo. Dat geeft een andere dynamiek. Er heerst ook een eigen, oude cultuur. Dat heb je in Eindhoven veel minder omdat die streek vóór Philips nog dunbevolkt was. Philips heeft een enorme aantrekkingskracht gehad waardoor er geen Brabantse cultuur heerst, maar het een amalgaam is van wat er in het verleden naartoe is getrokken. Hier heb je wel die kleinschalige Achterhoekse cultuur. Ik vind dat heerlijk, voel me er enorm thuis. It’s a dream come true.

Wilt u het volledige artikel lezen?

AGENDA

Events

Dutch RF Conference

29 november

Nijmegen

High-Tech Systems 2018

22 maart

Eindhoven or Nijmegen

Trainingen

Basics & design principles for ultra-clean vacuum

5 december - 8 december

Eindhoven

Design for additive manufacturing

13 december - 15 december

Eindhoven

Topbanen
Sioux CCM

Manager Mechanics

Sioux CCM

Nuenen

Actemium

Software Engineer Services (PLC/SCADA)

Actemium

Veghel en Roermond

Océ Technologies

Supervisor Machines

Océ Technologies

Venlo

Techwatch

Techwatch | bv | Novio Tech Campus | Transistorweg 7-H | 6534 AT Nijmegen
T. +31 (0)24 - 350 3532 | info@techwatch.nl

Copyright ©  2017 Mechatronica&Machinebouw - All Rights Reserved

×