Proef met zelfrijdende trein op Betuweroute

Auteur: Nieke Roos
23 januari 2018 

Bij wijze van proef gaat Alstom dit jaar een trein zelfstandig laten rijden over honderd kilometer Betuweroute. Het Franse bedrijf heeft daartoe een overeenkomst getekend met de Nederlandse spoorinfrabeheerder Prorail en rangeerspecialist Rotterdam Rail Feeding. Geautomatiseerde treinbesturing (automatic train operation, ato) moet het spoorverkeer veiliger maken, efficiënter, energiezuiniger en comfortabeler voor de machinist.

Een locomotief van RRF gaat zonder ingrijpen van een machinist rijden over honderd kilometer Betuweroute.

De rit voert van de Rotterdamse haven naar het containeruitwisselingspunt bij Valburg, tussen Arnhem en Nijmegen. Een locomotief van RRF zal hierbij zonder ingrijpen van een machinist rijden over baanvakken die Alstom tien jaar geleden al heeft uitgerust met het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Daarnaast gaan de partners automatische rangeerbewegingen uitvoeren op het emplacement van Valburg.

Automatisch bestuurde treinen kunnen dichter op elkaar rijden, wat de capaciteit op het spoor vergroot. Doordat ze zich uniformer voortbewegen, zijn ze ook zuiniger. Ato is al met succes getest op metronetwerken.

AGENDA

Events

Technische pubquiz

16 mei

Eindhoven en Enschede

Trainingen

Introduction to sysML

22 mei

Eindhoven

Power integrity for product designers

24 mei - 25 mei

Eindhoven

Topbanen
Ministerie van Defensie

Officier Technische Dienst Landmacht

Ministerie van Defensie

Nederland

Sioux

Manager mechatronics

Sioux

Nuenen

Techwatch

Techwatch | bv | Novio Tech Campus | Transistorweg 7-H | 6534 AT Nijmegen
T. +31 (0)24 - 350 3532 | info@techwatch.nl

Copyright ©  2018 Mechatronica&Machinebouw - All Rights Reserved

×