VDL werkt aan vermindering uitstoot schepen

12 september 2017 

Na de elektrificatie van heavy duty mobiliteit, zoals auto’s, bussen, automatisch geleide voertuigen en trekkers richt VDL zich op de uitstoot van vervoermiddelen. Het industriële familiebedrijf gaat systemen leveren voor schepen die voldoen aan de nieuwste internationale eisen op het gebied van de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarvoor is VDL een joint venture aangegaan met AEC Maritime, een Eindhovense specialist in luchtreiniging die filtersystemen voor schepen ontwikkelt. Deze zogeheten scrubbers filteren onder meer zwaveldeeltjes uit de uitlaatgassen van scheepsmotoren. De samenwerking tussen beide bedrijven is op 1 september ingegaan. VDL AEC Maritime is gevestigd in Eindhoven.

Het rookgas van de motor komt aan de onderkant in de scrubber en verlaat deze aan de bovenkant als schone, witte rook.

Scrubbers zijn niet nieuw voor VDL. Vanaf 2013 produceert VDL KTI in Mol al scrubbers voor AEC Maritime. Bij de gehanteerde technologie wordt zeewater gebruikt om milieubelastende deeltjes op het schip op te slaan en schoon te maken. De scrubber wordt in de schoorsteen van een schip geplaatst. Het rookgas van de motor komt aan de onderkant in de scrubber en verlaat uiteindelijk als schone, witte rook de scrubber aan de bovenkant. Waterdruppels in de scrubber nemen zwavel-, roet-, as- en oliedeeltjes op waarna dat vervuilde water in het systeem op het schip wordt gereinigd.

Rederijen hebben vanaf 2015 te maken met verscherpte eisen rond de uitstoot van milieubelastende stookolie. Vanaf 2020 gelden nieuwe normen voor alle wateren wereldwijd. Vanaf dan is een zwavelemissie van 0,1 tot 0,5 procent toegestaan, terwijl schepen nu 3,5 procent zwavel mogen uitstoten. Deze nieuwe regelgeving maakt dat VDL vertrouwen heeft in de marktpotentie van scrubbers: wereldwijd dienen ongeveer zeventig duizend schepen hun uitstoot te beperken. Schonere maar in verbruik duurdere stookolie is een alternatief. Het plaatsen van het filtersysteem is een kostenbesparend alternatief. Afhankelijk van de grootte van het schip en de olieprijs kan die investering in ongeveer twee jaar worden terugverdiend.

Wilt u het volledige artikel lezen?

AGENDA

Events

Dutch RF Conference

29 november

Nijmegen

High-Tech Systems 2018

22 maart

Eindhoven or Nijmegen

Trainingen

Basics & design principles for ultra-clean vacuum

5 december - 8 december

Eindhoven

Design for additive manufacturing

13 december - 15 december

Eindhoven

Topbanen
Sioux CCM

Manager Mechanics

Sioux CCM

Nuenen

Actemium

Software Engineer Services (PLC/SCADA)

Actemium

Veghel en Roermond

Océ Technologies

Supervisor Machines

Océ Technologies

Venlo

Techwatch

Techwatch | bv | Novio Tech Campus | Transistorweg 7-H | 6534 AT Nijmegen
T. +31 (0)24 - 350 3532 | info@techwatch.nl

Copyright ©  2017 Mechatronica&Machinebouw - All Rights Reserved

×